BB1M & KaDS1M sepanjang Pengajianku di Universiti

Zaman universiti menyaksikan aku menerima bantuan daripada Gagasan 1 Malaysia atas nama penuntut, bawah program Baucer Buku 1 Malaysia (BB1M) dan Kad Diskaun Siswa 1 Malaysia (KaDS1M). Malah, bantuan seumpama ini sepatutnya aku dapat terima ketika bergelar murid sekolah menengah bawah skim Bantuan  Awal Persekolahan kerana Dato' Seri Najib bin Tun Abdul Razak telah menjabat jawatan Perdana Menteri Malaysia pada tahun2 akhir persekolahan, walaubagaimanapun tidak melepasi syarat pulak. Tak mengapa, dah merasa banyak produk gagasan ini di merata ceruk, Teksi Rakyat 1 Malaysia (TR1Ma), Kedai Rakyat 1 Malaysia (KR1M), Klinik 1 Malaysia, Menu Rakyat 1 Malaysia, dan banyak lagi.

Sebaik sahaja memasuki menara gading, secara automatik aku layak untuk menerima BB1M dan KaDS1M. Ketika Asasi pada Jun 2012 - Mei 2013, BB1M dan KaDS1M dituntut di pusat Asasi, manakala ketika menyambung ke Sarjana Muda pada September 2013 - Ogos 2017, tuntut di pejabat fakulti. KaDS1M kena tuntut pada tahun pertama sahaja, dan expired pada Disember tahun terakhir pengajian. Manakala BB1M hendaklah diambil pada tiap2 tahun, dijadualkan sekitar Mac.

Rata2 pelajar kurang memanfaatkan faedah potongan harga melalui KaDS1M. Mereka lebih banyak menumpukan kepada penggunaan BB1M memandangkan fungsinya sangat jelas dan ringkas - menghabiskan 5 helai baucar yang bernilai RM50 tiap2 satu sebelum 31 Julai tahun baucar diambil. Ramai yang merungut mengenai waktu penerimaan baucar yang tidak tepat, oleh kerana antara mereka sudah ada yang telah pun membeli buku pengajian siap2, then this voucher become useless upon received. Jadi, ada yang membelanjakan ke arah gadget <termasuk aku> memandangkan kedai2 komputer turut menerima baucar, tapi dengan potongan RM10 tiap baucar (buat riba). Cuma ketika kedai2 macam ni buka booth di dalam universiti aku mereka terima pulak  nilai baucar kaaffah (fully), mungkin sebab universiti Islam, takut kena complain. Sesetengah yang lain menjual helaian BB1M pada harga yang lebih murah kepada pelajar lain bagi mendapatkan tunai segera.

Untuk menggunakan BB1M, harus diisi nama penuh dan no. kad pengnalan.
Jikalau orang bertanyakan mengenai kelebihan KaDS1M, mesti kita jawab dapat potongan 5% pada barangan tertentu di kedai terpilih. Sebenarnya, sesetengah 'kedai-kedai terpilih' ini turut membuat pelbagai lagi tawaran menarik buat pemegang kad, untuk senarai rakan dagang beserta ganjaran yang ditawarkan boleh rujuk di laman rasmi KaDS1M. Biasa aku guna kad ini di pasaraya Mydin dan kedai makan KFC. Namun jangan disangka mereka potong harga tiap2 item yang kita beli. Sebagai misalan, Mydin hanya memberi potongan harga untuk produk selain makanan manakala KFC boleh terima jika transaksi bernilai kurang daripada RM20.

Bermula 2017, nilai baucar buku dikreditkan ke dalam akaun Bank Rakyat, manakala KaDS1M mempunyai fungsi debit yang membolehkan wang baucar buku RM250 dikeluarkan dari mesin juruwang automatik (ATM). Dalam kata lain, BB1M telah diintegrasikan ke dalam KaDS1M. Oleh itu, bagi sesiapa yang ingin mendapatkan RM250 tahun 2017, pelajar harus membuat KaDS1M baharu di Bank Rakyat. RM5 caj tahunan akan dikenakan sehingga 3 tahun kemudian, selepas itu status kad akan ditukar kepada mana2 pelan Debit-i bercaj RM8 setahun. Bagiku, cara pemberian 'BB1M' sebegini bagus kerana:

  • dapat melaksanakan potongan nilai akaun secara tepat dan menguntungkan pembayar berbanding dengan transaksi menggunakan baucar yang merugikan. Melalui kaedah ini riba dapat dihindari.
  • menjimatkan penggunaan kertas.
  • skop berbelanja menjadi lebih luas, tidak terhad kepada buku sahaja.
  • potongan harga 5% dapat dilakukan serentak dengan pembayaran 'pin & bayar' semasa transaksi. Tiada lagi pertanyaan, "Kad siswa boleh diterima di sini? (sambil menayang KaDS1M dengan harapan diterima cashier)"
KaDS1M lama (kiri) & baru (kanan).

KaDS1M yang lama masih sah sehingga tarikh yang tertera. Cuma pelajar tahun akhir seperti aku memang untung kerana dapat extend menggunakan kad pelajar untuk 2 tahun selepas graduasi. Proses pengambilan kad di bank memang aku puji - pantas walaupun ramai. Cuma masalah tempoh menunggu selepas mengisi borang dalam talian. Waktu mengisi, aku pilih Bank Rakyat cawangan Puchong memandangkan praktikal di sana. Malangnya, selepas tamat latihan dan tiba di kampung halaman berbulan2 kemudian, baru e-mel pengambilan kad aku terima sehingga memaksa aku ke Puchong kembali semata-mata demi sekeping kad ini. Iya, Malaysian web computing system is still in infancy. Even website kerajaan kita pun tak mampu nak tampung penggunaan server yang terlalu ramai dalam 1-1 masa ketimbang dengan laman2 sesawang antarabangsa seperti Google, Facebook, dll. Bank mungkin 1st time menghadapi masalah lambakan registration form daripada budak2 U yang gabra dalam mendapatkan kad ini ekoran rumours mengenai kesusahbolehdapatan kad tersebar luas di media sosial hinggakan 1 laman semakan dicipta bagi menyelesaikan masalah ini.

Kalau dahulu cuma reti guna di KFC, Mydin dan kedai2 komputer, lepas dapat kad baharu, aku cuba guna untuk mengisi minyak. Berdasarkan kenyataan di laman Bank Rakyat, amaun pra-guna sebanyak RM200 akan ditolak setiap isian. Jika hendak mengisi lagi petrol pada hari yang sama, transaksi akan ditolak kerana baki kad hanya sebanyak RM250 <ditolak dengan nilai isian sebelum ini>. Untuk mengatasi masalah ini:

  • Tunggu baki pra-guna dikembalikan sebelum membuat isian seterusnya. Biasanya mengambil masa 3 hari.
  • Bank-in lagi wang ke dalam akaun melalui mesin deposit tunai (CDM). Memiliki KaDS1M baharu bermakna penuntut memiliki akaun bank baharu!
  • Cari pam yang boleh customize nilai pra-guna. Stesen Petron antara yang menyokong ciri ini seperti dalam video di bawah.


Memandangkan ini adalah kad debit/ATM, jadi perbankan internet tersedia buat pemegang. Dengan adanya perbankan internet, sangat memudahkan pelajar untuk menyemak baki akaun, fund transfer antara bank, membuat pembelian dalam talian, membayar bil dalam talian, menambah nilai telefon bimbit, menunaikan zakat, mencarum ke dalam Tabung Haji, dan banyak lagi. Ingat, tiada buku simpanan buat pemegang KaDS1M! Tapi, apalah sangat yang boleh dibuat dengan RM250. Hurm...

Portal perbankan internet i-Rakyat (personal).

Jika dahulu elaun Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) dan pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) wajib ada akaun BSN, manakala pembayaran yuran Institut Pengajian Tinggi (IPT) masing2 melalui CIMB/Bank Islam/dsb, rakyat terpaksa mencipta banyak akaun bank sejak lahir. Dengan adanya sistem ini, diharapkan urusan bank bagi pelajar bukan sahaja universiti, malah sekolah dapat disatukan ke dalam 1 bank; Bank Rakyat. Sudahlah patuh syariah, boleh integrasi pula dengan akaun Tabung Haji. Tetapi secara peribadi, aku lebih gemar jika CIMB / Maybank disebabkan oleh keterdapatan mereka.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Correct me if I am wrong. Politely please.